Charakterystyka szlaku
Wybierz obiekt:

Szlak Obiektów Dziedzictwa Techniki Przemysłowej – syntetyczna charakterystyka szlaku

Długość całkowita szlaku: 481 km

Przebieg szlaku

Odcinek I: Wrocław (zabytki w granicach miasta) – 51 km

Otwarte Muzeum Techniki HP „Nadbór” (Wybrzeże Wyspiańskiego – Przystań Szczytnicka) – Wybrzeżem Wyspiańskiego na zachód – w lewo – Most Grunwaldzki (1 km) – w prawo przez pl. Powstańców Warszawy w ul. Purkyniego – w prawo w ul. Frycza-Modrzewskiego (parking – stąd pieszo bulwarem Dunikowskiego do Mostu Piaskowego [0,3 km] – na Wyspę Piasek, ul. Św. Jadwigi i ul. NMP – do Mostu Tumskiego [0,6 km] i z powrotem [1,2 km]) – ul. Ducha Św. i Grodzką na zachód – w prawo przez Most Uniwersytecki – w lewo w ul. Cybulskiego i w lewo na Most Pomorski – Elektrownia Północna na Odrze (3 km) – w prawo ul. Nowy Świat – Elektrownia Południowa na Odrze (3,5 km) – w prawo w ul. Św. Mikołaja – prosto przez pl. Jana Pawła II (stąd dojazd na Leśnicę i z powrotem, drogą nr 94: ul. Legnicką, Lotniczą, Kosmonautów, przez Most Średzki na Bystrzycy, ul. Średzką – w prawo w ul. Wolską/Marszowicką i w lewo w Polkowicką – wodociągowa wieża ciśnień (18 km) – powrót tą sama drogą do pl. Jana Pawła II) – w prawo, na południe w ul. Podwale – dalej prosto, ul. Piłsudskiego i ul. Małachowskiego – Dworzec Kolei Górnośląskiej (33 km) – w prawo w ul. Pułaskiego – lekko w prawo w ul. Dyrekcyjną – w lewo w ul. Ślężną – w prawo w Al. Wiśniową – wieża wodno-widokowa, ul. Sudecka 125a (36 km) – z powrotem ul. Wiśniową i al. Armii Krajowej – w prawo w ul. Krakowską (dojazd do Świątnik i z powrotem: ul. Opolską – w lewo w ul. Rybnicką – w lewo w ul. Świątnicką – zespół budynków stacji pomp Wrocław-Świątniki (43 km) – powrót do ul. Krakowskiej – ul. Krakowską na północny zachód – w prawo przez Most i ul. Na Niskich Łąkach – w lewo w ul. Rakowiecką – w lewo ul. Na Grobli – zespół wodociągów Na Grobli (50 km) – ul. Na Grobli – Most Oławski (50 km) – ul. Walońska, pl. Wróblewskiego.

Odcinek II: Wrocław – Nowa Ruda – 207 km

Wrocław – drogą nr 8 na południe – obwodnica Ząbkowic Śląskich – droga nr 355 – Srebrna Góra (parking na Małej Przeł. Srebrnej [79 km]; stąd pieszo szlakiem czerw. w prawo do twierdzy – 1 km; ścieżką dydaktyczną w lewo do Wiaduktu Srebrnogórskiego d. Kolei Sowiogórskiej – 0,4 km) – z powrotem drogą nr 385 do granicy Budzowa – drogą lokalną w prawo – Przyłęk – droga nr 8 – Bardo, most na Nysie Kłodzkiej (98 km) – droga nr 8 – Kłodzko (zjazd drogą nr 381 do centrum) – Kłodzko, twierdza (109 km) – (drogą nr 408 – Złoty Stok, dawna kopalnia złota, 128 km; dojście do Sztolni Książęcej pieszo 0,8 km; powrót drogą nr 408 do Kłodzka) – droga nr 8 na zachód – Duszniki Zdrój, młyn papierniczy (167 km) – droga lokalna – Łężyce – Przełęcz Lisia – droga nr 387 – Radków – Ścinawka Średnia – droga nr 386 – Nowa Ruda, sztolnia szkoleniowa kopalni węgla kamiennego – Pole Piast (207 km)

Odcinek III: Nowa Ruda – Wałbrzych – Bolesławiec – Wrocław – 223 km

Nowa Ruda – droga nr 381 – Głuszyca – Jedlina Zdrój – droga nr 383 – Jugowice – droga lokalna – Lubachów, budynek elektrowni wodnej, ob. elektrownia i muzeum (30 km) – droga lokalna – Modliszów – droga nr 379 – Rusinowa – droga nr 35 – Wałbrzych, ul. Wysockiego, zespół kopalni „Julia”, ob. Muzeum (47 km) – droga nr 35 – Świebodzice – droga nr 374 – Stanowice – droga nr 382 i droga lokalna (w lewo) – Jaworzyna Śląska, muzeum kolejnictwa (74 km) – droga lokalna i droga nr 382 – Strzegom – droga nr 5 – Bolków – droga nr 3 – Jelenia Góra – droga lokalna (na północ) – Siedlęcin – Pilchowice – zapora wodna (149 km) droga lokalna – Pilchowice – Wleń – Łupki – Pławna Dolna – droga nr 297 – Lwówek Śląski – Bolesławiec, most kolejowy na rzece Bóbr (188 km) – droga nr 363 – Złotoryja, Muzeum Złota (223 km)

Możliwość przebycia danego szlaku

Cały szlak można przebyć samochodem (z krótkimi dojściami pieszymi do niektórych obiektów).